VIBORG KAMMERKORS REPERTOIRE

I Viborg Kammerkor er udgangspunktet arbejdet med klassisk musik. Det være sig danske sange og større koriske værker.

De store værker
Det er altid en udfordring at skulle opføre et større værk. Det kræver næsten altid, at korets medlemmer øver sig mellem koraftenerne. I 2015 opførte vi Dvoraks Messe i D-dur, Opus 86 sammen med tre andre kor i henholdsvis Viborg, Silkeborg og Herning. Og vi var med til at opføre  Schuberts Messe nr. 2 i G-dur i Viborg Domkirke sammen med andre Viborg-kor.

Imellem de større opgaver er der tid til at finpudse korets klang, frasering og fremtoning ved intenst arbejde med sange og kortere satser.

Sange og kortere satser
Af sange og kortere satser har vi i den seneste tid arbejdet med sange af bl.a. Per Nørgård, Johannes Brahms, Carl Nielsen og Michael Bojesen.

Af de kortere satser har Michael Bojesens ”Pater Noster” nok været den ting, vi har arbejdet mest intenst med. Det er en sangcyklus, som er sammensat af de forskellige dele af fadervor. Der indgår flere musikalske forløb og rytmeskift. Det var en udfordring for koret at få værket til at hænge sammen, men på grund af dirigentens ihærdighed og dygtighed og kormedlemmernes flid lykkedes det at få en god sammenhængende opførelse ud af det.

Selvom koret primært synger klassiske ting, er det åbent overfor nyere og mere rytmiske opgaver og har i 2015 også arbejdet med og opført Bob Chilcott ”Jesus Springing” og John Rutter ”Seeds  grow to plants”.

Jan Knudsen, august 2015

De seneste års større koncertprojekter omfatter bl.a.

• Mozart:                 Requiem
  • Fauré:                    Cantique de Jean Racine